Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Kepelbagaian minyak Zaitun (OLIVE OIL)

Sape mommies2x kat sini yg bagi olive oil kat baby.. ala.. dgn kata lain, letak olive oil dalam mknn bby..

hmm.. ummi suka sgt letak olive oil dalam makanan baby.. tapi ummi guna extra virgin 
olive oil.. peringkat minyak yg tertinggi gitu.. tp wlupn peringkat tertinggi di kalangan yg 
tinggi seeloknya guna yg cold press.. maksud cold press kat sini perahan menggunakan
tangan n perahan yg pertama.. fuyyoooo.. mmg sgt2 byk khasiatnya.. hehehe


ok meh ummi ceritakan serba sedikit peringkat2 minyak zaitun ni yer (Olive Oil)


OLIVE OIL, ada pelbagai jenis serta brand di pasaran.. senang didapati di tesco/giant/jaya grocer dan sebagainya


1. Extra Virgin Olive Oil

Minyak ekstrak virgin oil berasal dari hasil perahan pertama buah zaitun. Minyak zaitun ekstra virgin mengandungi jumlah nutrisi dan vitamin yang tinggi. Tidak ada bahan kimia tambahan, jernih, lembut, bertekstur, rasanya unggul dan sukatan asamnya (acidity) kurang dari 1%. Minyak ini sangat berharga kerana kesempurnaan dan keseimbangan antara rasa, aroma, warna dan sukatan keasamannya 

boleh di celupkan pada roti secara langsung atau di minum terus

## ummi suka letak minyak extra virgin olive oil ni dalam makanan baby.. letakkn setitis dua dalam makanan baby apabila makanan telah masak atau ketika nak bagi makan pada baby.

*** Extra Virgin Olive Oil tidak sesuai digunakan untuk memasak pada suhu yang tinggi kerana di takuti akan mengurangkan kandungan nutrisi dalam minyak tersebut.



2. Virgin Olive Oil

Minyak ini di perolehi dari hasil produksi dan pengolahan tahap kedua buah zaitun. Memiliki tingkat keasaman yang kurang dari 2% dan rasanya sedap. Minya ini juga digunakan untuk memasak, buat salad dan lain-lain.. biasa minyak peringkat atau jenis ini digunakan sebagai menggantikan minyak masak sawit yang tinggi kolestrol.


3. Pure Olive Oil

Minyak ini merupakan campuran dari refined olive oil dan virgin olive oil. di mana kandungan nutrisinya lebih rendah dan harga pun lebih murah. tidak sesuai jika digunakan untuk membuat salad tetapi lebih sesuai jika digunakan untuk memasak dengan suhu tinggi.


4. Fino Olive Oil

Minyak jenis ini merupakan hasil campuran extra virgin dan virgin olive oil..




5. Pomace Olive Oil

Minyak jenis ini merupakan grade paling rendah dari minyak zaitun. Dihasilkan dari minyak yang tersisa di pomace zaitun. Dicampur dengan berbagai variasi jumlah virgin oil supaya boleh di terima oleh pengguna. Biasanya digunakan untuk memasak dangan suhu tinggi.


6. Lite/Extra Lite Olive Oil

Lite Olive Oil hanya mengandungi sejumlah kecil virgin oil. Rasadari minyak ini ringan dan warnanya pun cerah. Jumlah kalori dan lemak yang terkandung sama dengan semua minyak zaitun. Kualiti dari minyak zaitun jenis Lite Olive Oil ini adalah rendah.


ok.. ummi dah penat terangkan panjang lebar peringkat2 minyak zaitun.. so terpulang pd mommies or kengkawan nak guna gred yg mana. tp ummi lebih suka suggest gunalah minya extra virgin olive oil,. byk sgt khasiatnya.. nanti next chapter ummi cerita lak khasiat dan kebaikan minyak zaitun yg di sebut dalam al-quran..





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: